Møde i udvalget d. 4. maj 2020
6. Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)
Sagsnr.: 330-2019-82303 Dok.nr.: 330-2020-155084 Åbent
Kompetence:
Social- og
Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark
for udvalgets punkter i budgetaftalen 2020 2023 og den løbende opfølgning i
2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28. oktober 2019 budget for 2020
2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende
opfølgning for aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder det samlede styringsark over
budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens punkter, som hører
under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
|
Overskrift
|
Status og forventet tidsplan
|
Udvalg
|
Status-farve (tekst)
|
Ansvarlig
|
Budgetaftale 2020
|
|||||
2.d.1
|
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk
særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio. |
Der er aftalt en tids- og procesplan, som er behandlet i
både LokalMED og SektorMED, hvori den videre proces er beskrevet. Der er
fortsat en afvigelse, da der aktuelt ikke er ansat en ny leder til afdelingen
Fastholdelse (sygedagpenge og jobafklaringsforløb), men i stedet foretaget
en konstituering (bliver der mulighed for at rekruttere en ny til
stillingen, vil proceduren herfor blive fulgt).
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Henrik Skov
|
2.d.2
|
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk
særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser. På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio. |
Der er aftalt en tids- og procesplan, som er behandlet i
både LokalMED og SektorMED, hvori den videre proces er beskrevet. Der er
fortsat en afvigelse, da der aktuelt ikke er ansat en ny leder til afdelingen
Fastholdelse (sygedagpenge og jobafklaringsforløb), men i stedet foretaget en
konstituering (bliver der mulighed for at rekruttere en ny til stillingen,
vil proceduren herfor blive fulgt).
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Henrik Skov
|
2.d.3
|
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk
særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio. |
Der følges op ved månedlig budgetopfølgning og løbende
udvalgsrapportering det er ikke muligt at foretage særskilte handlinger
(obs. forudsætningerne har ændret sig). Der er opmærksomhed på den nationale
lovgivning og dertilhørende beslutninger med konsekvens for området. Der
udarbejdes et politisk notat til møde i april, hvori Social- og
Beskæftigelsesudvalget præsenteres for de udfordringer, der er på området.
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Henrik Skov
|
2.d.4
|
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk
særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio. |
Der er indgået aftale med Center for Specialundervisning
(CSU) om Almen voksenundervisnings (AVU)-forløb for 8 unge, som er i gråzonen
til Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU), og som normalt vil have
fået STU.
Der er igangsat arbejdsmøder med CSU, Autismecenter Vestsjælland (ACV) og Indkøbschef, hvor der skal laves en handleplan for besparelsen. |
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Henrik Skov
|
3.c
|
Der tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet
og Førtidspensioner. Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner
landet over af en betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over
de udfordrede områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af
førtidspensioner, på trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev
knækket. Samlet set tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)
2020 2021 2022 2023 28.500 38.700 48.700 80.400 |
Der vil løbende være en tæt opfølgning på tilgangen til
førtidspension samt fokus herpå ved budgetopfølgningsmøder med
afdelingslederne.
|
SBU
|
Alt OK
|
Henrik Skov
|
4.
|
Partierne er opmærksomme på, at forventningerne til
udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i
2019. Med henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området
afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i
hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
|
Der vil løbende være en tæt opfølgning på tilgangen til
førtidspension samt fokus herpå ved budgetopfølgningsmøder med
afdelingslederne.
|
SBU
|
Alt OK
|
Henrik Skov
|
11.b
|
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år) |
Det samlede indsatsbudget nedsættes med 2 mio.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Henrik Skov
|
11.c
|
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr. |
Der er sket personalereduktioner i forhold til at modsvare
kursisttallet. En yderligere tilpasning ift. aktuelt kursisttal vurderes
medio januar og vil, hvis iværksat, først få effekt fra 1. august 2020 pga.
længden af opsigelsesvarsler. Det er en udfordring, at forudsætningerne har
ændret sig.
|
SBU
|
Mindre afvigelser
|
Henrik Skov
|
12.
|
Partierne ønsker, at Slagelse Kommune på
beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig markant
bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2 år til
en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er enig
om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der senest
december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer
for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer: a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år. b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området. c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt. Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen. |
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet, at der
skal arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploys rapport. Samme rapport vil
indgå ved temadrøftelse i Byrådet.
|
SBU
|
Afsluttet
|
Henrik Skov
|
Retligt
grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale
Styringslov §§ 37 40. I Regler for Økonomistyring for Slagelse Kommune har
byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i
styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende
opfølgning i 2020.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Da (V) og (O) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) og
(O) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2020-2023.
Ved udvalgsmødet i juni gives en status på etableringen af småjobs
til unge på uddannelsehjælp med det formål, at nedbringe arbejdsløsheden.